Etiketter

,

Viktor_mfl

Det har gått lång tid sedan jag senast skrev något på bloggen. Så mycket annat har kommit emellan och inspirationen har väl inte riktigt velat infinna sig. Men nu ska det förhoppningsvis bli bot och bättring!

Viktor Petersson hette en morbror till min farmor. Han föddes den 8 mars 1877 i Slätafly nr 4, Torsås socken i Kalmar län som nionde barnet till bonden Peter Jonsson och hans hustru Karin Jonsdotter. Av Viktors syskon utvandrade många till Amerika under de sista årtiondena av 1800-talet och de första på 1900-talet. Viktor blev till slut den äldsta sonen till Peter och Karin som stannade hemma i Sverige. Därför blev det också han som så småningom fick överta gården. Det gjorde han troligen någon gång i början av 1900-talet, kanske i samband med att han gifte sig och bildade familj. Gifte sig gjorde han 1909 med Gärda Söderberg som var bördig från Augerum socken i Blekinge. De fick nio barn tillsammans.

1918 såldes den gamla gården i Slätafly som varit i släktens ägo i många generationer. Viktor tog sin familj och sin åldrige fader (som ännu var i livet, mamma Karin hade dött 1907) med sig och flyttade in i en gård i Gåsabo. Det var därefter han blev känd som ”Viktor i Gåsabo”. Här blev han kvar till sin död 27 september 1955. Gården ägs och brukas idag av en sonson till Viktor.

Om Viktor som person vet jag ytterst lite. Han lär ha varit en ”orolig själ” som ofta cyklade omkring på sin cykel. Kanske han till och med dog på cykeln under en a sina färder. Det ville i alla fall en av hans brorsdöttrar minnas. För övrigt samma brorsdotter som sände mig det foto som jag visar här. Det var bara en enkel kopia på papper som kom med posten en dag, så det är därför kvalitén på bilden inte är nåt vidare.

Fotot visar i alla fall Viktor och hustrun Gärda sittande och hållandes i var sitt av sina minsta barn. Ytterligare två barn står till vänster. Däremot är jag osäker på om ynglingen i bakgrunden är ett av deras barn, det verkar inte riktigt stämma. Till höger sitter också Viktors far, min farmors morfar, Peter Jonsson. Så vitt jag vet den enda bild som finns av honom. Men om Peter ska jag berätta en annan gång.